TUGASAN SIW 505
DUNIA BERDARAH, PEMBUNUHAN DEMI PEMBUNUHAN
SITI ROMILAH BINTI MAT YAJID
P-SM0052/13
CALON SARJANA SAINS KEMASYARAKATAN (PENGURUSAN PEMBANGUNAN ISLAM)
SITI ROMILAH BINTI MAT YAJID
P-SM0052/13
CALON SARJANA SAINS KEMASYARAKATAN (PENGURUSAN PEMBANGUNAN ISLAM)
Sejak kebelakangan ini, terlalu banyak pembunuhan yang berlaku.
Hampir setiap hari ada sahaja berita tentang pembunuhan yang menyayat hati.
Bukan hanya orang dewasa yang menjadi mangsa, malah kanak-kanak juga turut
menjadi mangsa. Pelbagai cara dilakukan terhadap mangsa yang seperti menembak,
menikam, membakar malah sanggup mengerat badan mangsa. Manusia kini sudah
hilang pertimbangan yang waras dalam membuat tindakan. Jika dahulu orang
melihat pembunuhan sebagai sesuatu yang tidak harus berlaku tetapi apabila
setap hari berlaku ia sudah menjadi sesuatu kebiasaan. Perkara ini bukan sahaja
berlaku di Malaysia malah di mana-mana sahaja. Akan tetapi, yang mendukacitakan
ialah apabila berlaku pembunuhan sesama umat Islam. Di dalam Islam, agama Islam
sangat mementingkan penjagaan nyawa kerana ia adalah termasuk dalam salah satu
daripada lima maqasid syariah yang perlu dijaga dan pertahankan oleh umat Islam. Oleh itu,
timbul persoalan bagaimana cara pandang atau tasawur pembunuh terhadap
pembunuhan yang dilakukannya? Jadi artikel ini, ingin melihat dua
perkara penting dalam membincangkan perkara pembunuhan ini. Pertama, ingin
melihat epistemologi Islam yang berkaitan dengan pembunuhan. Kedua, ialah ingin
melihat kaitan antara pembunuhan dengan tasawur Islam.
Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, perkataan pembunuhan adalah bermaksud perbuatan membunuh. Berdasarkan sejarah, pembunuhan yang pertama yang berlaku di
dunia adalah antara dua orang anak Nabi Adam as iaitu Habil dan Qabil. Kedua
orang inilah merupakan manusia yang pertama melakukan pembunuhan yang berlaku
di atas muka bumi ini sehinggakan yang membunuh tidak tahu cara untuk
menguruskan mayat yang dibunuh. Kemudian Allah mengutuskan gagak untuk
menunjukkan bagaimana cara menguruskan mayat tersebut. Di dalam al-Quran telah
diceritakan bahawa setelah Qabil membunuh saudaranya Habil, Qabil sangat
menyesal. Sepertimana firman Allah yang bermaksud,
“Kerana
itu jadilah dia di antara orang-orang yang menyesal.” (
al-Maidah, 5:31).
Akibat
daripada pembunuhan itu Rasulullah s.a.w bersabda,
"Tidak
satu pun jiwa yang terbunuh secara zalim melainkan anak Adam yang pertama ikut
menanggung dosa pertumpahan darah itu kerana dialah orang pertama yang
mennjukkan contoh pembunuhan (Hadis Riwayat Bukhari).
Manusia sebenarnya diciptakan dengan sebaik-baik
ciptaan. Hadir dalam keaadan fitrah iaitu bersih dan suci. Namun apabila roh
bercampur dengan jasad, manusia seoalah-olah lupa perjanjian dengan Allah
semasa di Luh Mahfuz. Manusia telah diciptakan dengan sebaik-baik ciptaan
berdasarkan firman Allah yang bermaksud;
"Dan
sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan
manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami
(ayat-ayat Allah) dan mereka mempunya mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk
melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah) dan mereka mempunyai telinga (tetapi)
tidak dipergunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itulah seperti
binatang terbakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang
yang lalai. (al-A'raaf, 7:179).
Menurut Dr. Mohd Arif, Pensyarah Jabatan Pengajian
al-Quran dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia
(UKM), kegagalan manusia menggunakan pancaindera menyebabkan mereka hilang
kemuliaan jawatan sebagai sebaik-baik manusia dan akhirnya menjadi penghuni
seburuk-buruk tempat kembali adalah neraka. Sepatutnya sebaik-baik ciptaan
tempat kembalinya adalah syurga. Sesungguhnya Allah menjadikan pembunuh
itu juga sebagai satu fitnah. Apabila berlaku pembunuhan manusia yang terlibat
di dalam pembunuhan itu menerima nasib yang sama. Bagi orang zalim pembunuhan
itu adalah satu bala. (dipetik dari majalah Al- Islam bil ke-37 oleh
Norimanah Seman).
Setelah dibincangkan dari sudut epistemologi, perbincangan kedua pula berkaitan dengan sudut pandang atau tasawur pembunuh tersebut. Al- Quran
secara langsung mahupun tidak langsung telah mengambarkan tiga perkara penting
yang menjadi elemen utama dalam tasawur Islam. Tiga perkara utama tersebut
ialah pertama, Allah SWT sebagai pencipta; kedua, manusia sebagai makhluk; dan
ketiga, sumber alam sebagai makhluk (Muhammad Syukri, 2003).
Bagi membincangkan pembunuhan dengan tasawur Islam, wujud kaitan antara sikap pembunuh dengan elemen utama tasawur Islam. Hal ini, dapat dilihat dari aspek hubungan iaitu hubungan baik manusia sesama manusia. Oleh itu, jelas menunjukkan pembunuh tidak menjaga hubungan baik dengan sesama manusia apatah lagi hubungan dengan pencipta. Sedangkan agama sangat menuntut untuk untuk kita menjaga hubungan dengan Allah dan menjaga hubungan dengan manusia.
Melihat kepada perbuatan yang dilakukan oleh pembunuh itu, mereka tidak percaya kepada adanya hari kiamat. Padahal pada hari tersebut, segala amalan manusia dihitung. Agama juga sangat melarang manusia membunuh sesama manusia, sepertimana firman Allah yang bermaksud:
"Barangsiapa
yang membunuh seorang manusia, bukan kerana orang itu (membunuh) orang lain,
atau bukan kerana membuat kerosakan di muka bumi, maka seakan-akan dia telah
membunuh manusia seluruhnya. Dan barangsiapa yang memelihara kehidupan
seseorang manusia, maka seolah-olah dia telah memelihara kehidupan manusia
semuanya. Dan sesungguhnya telah datang kepada mereka rasul-rasul Kami dengan
(membawa) keterangan-keterangan yang jelas, kemudian banyak di antara mereka
sesudah itu, sungguh-sungguh melampaui batas dalam berbuat keerosakan di muka
bumi." (al-Maa'idah, 5: 32).
Ayat tersebut menyentuh tentang suatu sifat
kemanusiaan yang telah Allah syariatkan dan tiada satu pun yang mampu
menandingi kebijaksanaanNya. Membunuh jiwa seseorang tanpa hak,
dan tanpa memandang agama apa yang dianutnya atau aliran apa yang
disukainya, sama saja dengan membunuh seluruh umat
manusia. Dan menghidupkan satu orang dalam pengertian menyelamatkan
nyawanya dari bahaya yang mengancam dirinya, seperti bahaya kebakaran, bahaya
tenggelam, bahaya kelaparan dan bahaya sakit, maka seolah-olah
menyelamatkan seluruh manusia. (Ajaran Islam, 2013).
Seorang yang melakukan pembunuhan juga tidak
menghiraukan larangan Allah dan azab yang akan diterimanya sekiranya melakukan
pembunuhan. Allah telah memberi peringatan di dalam firmanNya yang bermaksud:
"Dan
barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja maka balasannya ialah
Jahanam, kekal ia didalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mengutuknya serta
menyediakan azab yang besar baginya." (an-Nisa', 4: 93).
Tujuan hidup manusia adalah untuk mencari keredhaan
Allah SWT ataupun Mardhatillah. Apabila tercapai keredhaan Allah SWT, Allah SWT
akan mengurniakan al-falah, yakni kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Dengan
kata lain, kebahagiaan di akhirat hanya boleh dicapai dengan mendapat keredhaan
Allah SWT. (Muhammad Syukri, 2003). Jadi, untuk mendapat keredhaan Allah,
setiap manusia hendaklah sentiasa mengikut suruhan dan menjauhi larangan Allah
SWT.
Tuntasnya, pembunuhan bukan antara kaedah penyelesaian
yang terbaik untuk menyelesaikan permasalahan. Banyaknya pembunuhan menyebabkan
banyaknya pertumpahan darah berlaku di dunia ini. Pembunuhan adalah salah satu
fitnah akhir zaman yang memberi tanda dunia kian hampir kepada hari kiamat. Melalui
perbincangan tersebut, jelaslah bahawa berlakunya sesuatu pembunuhan tersebut
disebabkan oleh manusia itu tidak berpegang kepada tasawur Islam yang
sebenar-benarnya.
RUJUKAN
Ajaran
Islam (2013). Dosa Paling Besar Membunuh orang yang Tidak Berdosa diakses
dari
http://islamiwiki.blogspot.com/2012/03/dosa-paling-besar-membunuh-orang-tidak.html#.UnjqePml5ZQ
pada 6/11/2013.
Dewan Bahasa dan Pustaka (2000). Kamus Dewan Edisi Ketiga, Kuala Lumpur, Malaysia.
Muhammad Syukri Salleh (2003). 7 Prinsip Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur. Zebra Editions Sdn. Bhd.
Dewan Bahasa dan Pustaka (2000). Kamus Dewan Edisi Ketiga, Kuala Lumpur, Malaysia.
Muhammad Syukri Salleh (2003). 7 Prinsip Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur. Zebra Editions Sdn. Bhd.
Norimanah
Seman (2013). Pembunuhan demi pembunuhan tunggulah saatnya sangkakala
ditiup. Majalah Al- Islam terbitan Oktober 2013 bil ke-37.
ini eseimen master ke degree?
ReplyDeletemaster awk..
ReplyDelete