TUGASAN SVW502: PEMBANGUNAN INSANIAH
URUS EMOSI AMARAH DAMAILAH JIWA INSAN
SITI ROMILAH BINTI MAT YAJID
P-SM0052/13
CALON SARJANA SAINS KEMASYARAKATAN (PENGURUSAN PEMBANGUNAN ISLAM)
PENGENALAN
Baru-baru ini,
akhbar Berita Harian ada memaparkan isu amarah yang dilaporkan seperti berikut
“kerana marah pasukan Selangor diserbu pasukan sorak Ultras Selangor selepas
persembahan yang buruk apabila tewas 0-4 kepada FELDA United pada suku akhir
pertama Piala Malaysia 2014 di Stadium Shah Alam” (Berita Harian Online,
9 Oktober 2014). Berikut adalah salah satu contoh yang menunjukkan emosi amarah
yang ada dalam diri insan. Segalanya terjurus kepada emosi sehingga mereka tidak
dapat menahan lagi perasaan yang amat kecewa kemudiannya mencetuskan kemarahan. Sifat pemarah berpunca daripada emosi insan yang tidak terkawal. Emosi amarah ini jika tidak dibendung dan dikawal dengan baik boleh memberi
impak negatif pada diri pemarah dan juga kepada orang yang dimarahi. Tiada ketenangan
pada seorang pemarah kerana apabila marah dituruti, ia akan membakar kebaikan
seperti api membakar kayu dan tiada yang tertinggal kecuali debu. Sifat marah jika digunakan pada tempat dan masa yang sesuai boleh memberi
manfaatnya. Persoalannya, apakah kesan daripada amarah dan adakah ada positifnya
sikap amarah ini? Artikel ini ditulis bagi membincangkan berkenaan sifat amarah
dalam diri insan dan turut memberi kesan kepada jiwa insan dan masyarakat,
mengurus sifat amarah boleh mendamaikan jiwa insan mahupun masyarakat.
Perbincangan dalam artikel ini adalah berkaitan empat aspek utama iaitu pertama,
mengenal sifat amarah; kedua, kesan daripada sifat amarah; ketiga, penyelesaian
kepada sifat amarah menurut pembangunan insaniah dan diakhiri dengan
kesimpulan.
DEFINISI AMARAH
Menurut Imam
al-Ghazali, sikap amarah atau marah ialah nyalaan api bersumber daripada Allah
yang menyala dan menjulang tinggi sehingga naik ke hati. Maka terpulang kepada
seseorang untuk cepat marah, marah keterlaluan (marah tidak bertempat), marah
pertengahan (mampu mengawal marahnya) atau tidak baik kepada orang yang marah,
juga orang yang dimarahi. Imam Syafie juga ada menegaskan: “marah adalah
satu di antara panahan syaitan yang mengandungi racun. Oleh itu, hindarilah ia
agar kamu dapat menewaskan syaitan dan bala tenteranya”.
Setiap insan
berhak untuk marah, kerana marah adalah sebahagian daripada sifat manusiawi, marah
terjadi kerana seseorang merasa terancam ataupun tidak selesa terhadap sikap
insan lain yang membuatnya terganggu. Menurut Muhammad Ali (2006), marah bererti
merasa atau perasaan yang sangat tidak senang dan panas kerana dihina atau
apabila diperlakukan kurang baik. Mungkin dengan marah seorang itu merasa
benar, kerana bertindak terhadap sesuatu yang mengancam diri, namun bukan bererti
marah itu baik. Dari sudut ilmiah,
sifat marah terbahagi kepada dua kategori iaitu pasif dan agresif. Emosi marah yang
berbentuk pasif adalah membabitkan manipulasi psikologi seperti provokasi orang
ramai untuk pencerobohan dan merendah-rendahkan. Marah yang berbentuk
agresif adalah buli, melakukan kemusnahan, keganasan fizikal, penderaan, rogol,
menyalah guna dadah, termasuklah pemanduan secara melulu, menggunakan bahasa
dan jenaka yang kesat (Harian Metro Online, 2007).
KESAN DARIPADA SIFAT
AMARAH
Sekiranya Islam
dipermainkan, sebagai orang Islam perlu ada rasa marah dan ada rasa ingin
mempertahankan agama Islam. Begitu juga jika negara dicerobohi, mesti ada rasa marah
dan mengambil tindakan membelanya. Marah yang tidak bertempat sering kali
memberi kesan yang negatif seperti mengundang permusuhan, hasad dengki,
pertengkaran malah pembunuhan. Sejarah marah dapat dilihat dalam peristiwa
iblis ketika diberi peluang oleh Allah SWT untuk memaafkannya melalui Nabi Musa
a.s yang dilepaskan begitu sahaja. Marah dan dendamnya Iblis kepada Nabi Adam
a.s membuatkan Iblis ke neraka. Allah SWT meminta Iblis memohon maaf kepada Nabi
Adam a.s, dengan angkuh iblis menjawab, “kalau masa hidupnya aku tidak taat
apa lagi selepas matinya Adam”. Oleh sebab, marahnya Iblis kepada Nabi Adam
a.s menyebabkan Iblis ingkar terhadap perintah Allah SWT.
Emosi marah menyebabkan
seseorang itu kehilangan pertimbangan dan kewarasan mental dan tindakan. Tidak
patut sama sekali jika ada anak yang sejak kecil dibelai ibu dan ayahnya
sanggup berbalah dan berpisah dengan kedua-dua ibu bapanya kerana mahu mengikut
kekasih yang baru dikenalinya cuma 20 hari. Malah sifat marah ini ada di
mana-mana, di kedai, taman atau pejabat dan jika tidak dikawal dengan
sungguh-sungguh pastinya menghalang keharmonian di dalam masyarakat. Di rumah
misalnya, seorang suami yang cepat marah tentu sekali mudah menengking dan
mengherdik si isteri seolah-olah si suami sahaja yang betul. Tambah memeritkan
apabila marah itu disertakan dengan tindakan ganas. Begitu juga di sekolah,
seorang guru yang pemarah pantang muridnya melakukan kesilapan, diherdik dan
didenda mengikut emosi, bahkan dipukul sepuas hati sehingga murid terbabit
merana badan, sedang dalam diam menyimpan dendam berpanjangan (Penolong
Pengarang Rencana Harian Metro, 2007).
Marah akan
menghalang seseorang ke syurga. Sahabat Nabi SAW pernah bertanya, “Ya
Rasulullah, tunjukkan aku satu jalan yang membawa ke syurga”. Orang yang
dapat masuk syurga ialah orang yang dapat mengawal hawa nafsunya itulah
kekuatan yang sebenarnya. Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: “Manusia
yang gagah bukannya tunjuk kuat dalam pergaduhan tetapi yang paling gagah bila
boleh mengawal marahnya.”
Ia boleh membawa
kepada perbuatan menyakiti orang lain dan membenci serta merasa gembira apabila
mereka ditimpa musibah. Seterusnya akan mencetuskan permusuhan dan kebencian di
antara sesama manusia. Rosak kehidupan maka runtuhlah masyarakat.
Seperti yang
dinyatakan sebelumnya, sifat amarah boleh membawa kebaikan sekiranya marah itu
bertempat. Kebaikan sifat amarah in dapat dilihat pada salah satu contoh yang
berlaku pada Arnoud Van Doorn, iaitu mantan Ahli politik Belanda yang sangat
anti Islam. Kemudiannya kerana sikapnya yang terlalu marah dan benci pada
Islam, membuatkan Arnoud Van Doorn sendiri mengkaji tentang Islam. Secara tidak
langsung menariknya untuk memeluk agama Islam yang syumul ini (Wan Azrin Wahid,
2013). Walau bagaimanapun, sifat amarah banyak keburukannya daripada
kebaikannya jadi sifat ini perlu dikawal dan diatasi.
PENYELESAIAN KEPADA
SIFAT AMARAH MENURUT PEMBANGUNAN INSANIAH
Menurut Imam
Ghazali, 9 punca menyebabkan sifat marah: rasa bangga diri (sombong), suka
bergurau senda berlebihan, suka bercakap perkara sia-sia, suka membuat fitnah,
suka berbantah-bantah, khianat, tamak, dengki dan iri hati. Semua perkara
tersebut bermula dari hati. Oleh itu, bagi mengatasi emosi marah ini perlu
kepada insan itu mendidik hati dengan menjalani proses tazkiyah al-nafs
iaitu penyucian jiwa. Proses penyucian jiwa terbahagi kepada dua iaitu proses takhali
dan tahalli. Proses takhali adalah proses membuang sifat-sifat
mazmumah (terkeji) yang ada pada diri insan. Proses tahalli
pula adalah proses menerapkan ataupun membina sifat-sifat mahmudah (baik)
dalam diri insan. Emosi amarah adalah sifat yang mazmumah yang
perlu dibuang dan diganti dengan sifat mahmudah iaitu sabar dan
pemaaf.
Menahan diri
daripada emosi amarah adalah sangat penting kepada setiap insan. Hal ini
demikian kerana, Nabi Muhammad SAW apabila diminta oleh seorang lelaki supaya
berpesan atau mengajarnya mengenai sesuatu perkara, Baginda menjawab ringkas
iaitu ‘jangan marah’ dan ayat ini diulang sebanyak tiga kali. Sebalik
sifat pemarah adalah sifat pemaaf, sifat pemaaf lahir daripada jiwa dan hati
yang tenang dengan perkara yang kecil yang menimbulkan kemarahan. Jika ada
sesuatu menimbulkan kemarahan, seseorang itu boleh berfikir untuk menilai diri.
Selain itu, Rasulullah
SAW turut memberikan saranan atau kaedah bagi mengawal sikap pemarah iaitu ubati
ialah dengan membaca doa: “Aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang
kena rejam”. Apabila sedang marah maka hendaklah membaca “ta’awwudz”
(memohon perlindungan) kepada Allah sebab pada hakikatnya perasaan marah yang
tidak dapat dikawal adalah daripada dorongan syaitan. Nabi bersabda yang
bermaksud: “Apabila salah seorang di antara kamu marah maka katakanlah: ‘Aku
berlindung kepada Allah’, maka marahnya akan menjadi reda” (Hadis Riwayat Abi
Dunya).
Seterusnya, sekiranya kemarahan itu tidak hilang dengan membaca ayat itu, maka hendaklah seseorang itu duduk jika dia marah dalam keadaan dia berdiri, berdiri sebenarnya keadaan bersedia untuk bertindak sebab itu Rasulullah SAW menyuruh duduk sebab duduk kurang sedikit kemahuan bertindak ganas. Hal itu ditegaskan Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Marah itu daripada syaitan, maka apabila salah seorang di antara kamu
marah dalam keadaan berdiri duduklah dan apabila dalam keadaan duduk maka
berbaringlah.”
(Hadis Riwayat Abu Daud)
Begitu juga disuruh
baring sebabnya ketika baring sudah tidak ada keupayaan untuk bertindak.
Dekatkan diri dengan bumi, yang mana dari bumi itulah dia dijadikan dan supaya
dia tahu kehinaan dirinya. Kemudian carilah dengan duduk dan berbaring itu
ketenangan. Sepertimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Ingatlah sesungguhnya marah
itu adalah bara api di dalam hati anak Adam. Tidakkah engkau melihat kepada
kedua matanya yang merah dan urat-urat lehernya yang membengkak? Apabila salah
seorang kamu mengalami yang demikian, maka hendaklah dia melekatkan dirinya ke
bumi”.
(Hadis Riwayat at-Tirmidzi)
Apabila sudah ta’awwudz, duduk, dan berbaring tidak mampu mengendalikan amarah maka usaha terakhir yang boleh dilakukan ialah dengan cara berwuduk atau mandi. Sebagaimana sabda Nabi s.a.w yang bermaksud:
“Sesungguhnya marah itu daripada syaitan dan syaitan dijadikan daripada
api. Dan api hanya boleh dipadamkan dengan air. Oleh kerana itu, apabila seseorang
di antara kamu marah maka berwuduklah atau mandilah.”
(Hadis Riwayat Ibnu Asakir dan Mauquf)
Selain itu, cara menghilangkan marah juga ialah dengan mendiamkan diri. Rasulullah bersabda yang maksudnya: “Apabila seseorang di antara kamu marah, maka hendaklah dia diam (Hadis Riwayat Ahmad).
Oleh sebab kesan
tercela yang ditimbulkan sifat marah itu, Rasulullah SAW menganjurkan umat
manusia supaya jangan suka marah. Ia tidak akan mendatangkan perkara yang baik
kepada diri. Ja’far bin Muhammad mengatakan, “Marah adalah pintu segala
kejelikan.” Dikatakan kepada Ibnu Mubarak, “Kumpulkanlah untuk kami
akhlak yang baik dalam satu kata! Beliau menjawab, “Meninggalkan amarah.”
Sifat amarah boleh dirawat dan perlukan kepada ilmu dan amal. Antara lain
langkah yang boleh dipraktikkan untuk mengawal sikap pemarah. Terdapat enam
kaedah, berikut adalah seperti:
1. Bertafakur memikirkan kisah teladan yang
menyentuh buruk baiknya bersifat marah, berfikir keutamaan menahan kemarahan,
memberi maaf dan berlemah lembut. Dengan cara itu, akan menjadikannya gemar dan
suka kepada pahala yang bakal diperoleh daripada menghiasi diri dengan sifat
tadi. Seterusnya dapat mencegahnya dari bersifat marah.
2. Seseorang itu menakutkan dirinya kepada
seksaan Allah SWT dengan mempercayai bahawa kekuasaan Allah ke atas dirinya lebih
besar dari kekuasaannya ke atas manusia lain.
3. Mengingatkan
diri akibat permusuhan dan pembalasan dendam.
4. Berfikir mengenai bentuk buruk dirinya
ketika dia marah dan berfikir betapa kejinya sifat marah itu.
5. Berfikir
sebab yang membawanya kepada kemarahan.
6. Menyedari kemarahannya berpunca daripada
sikap membanggakan diri sendiri yang tidak sesuai dengan kehendak Allah SWT.
KESIMPULAN
Tuntasnya, sikap
amarah atau marah itu jika tidak diselarikan dengan tindakan yang sewajarnya
banyak memberi keburukan daripada kebaikan. Seseorang insan itu bukanlah tidak
boleh ada emosi amarah akan tetapi emosi amarah itu biarlah kena pada
tempatnya dan bersesuaian dengan kehendak Islam. Emosi amarah ini akan
membuatkan seseorang insan itu hilang ketenangan dan kedamaian dalam jiwa. Oleh
itu, sifat marah perlu diurus dengan sebaik mungkin dengan mempraktikkan cara
pengurusan emosi amarah yang telah dianjurkan oleh Rasulullah SAW. Hapus amarah
lahirkan sifat pemaaf kerana sifat pemaaf lahir daripada jiwa dan hati yang
tenang hasil tarbiah berterusan.
No comments:
Post a Comment